Nye nettsider i Vortex for Norges Idrettshøgskole

I juni ble det klart at Norges idrettshøgskole tar i bruk Vortex som publiseringsløsning for nettstedet sitt, og denne uken ble de nye nettsidene lansert. Se de nye nettsidene her!

Bildet kan inneholde: telefoni, mobil enhet, kommunikasjonsenhet, bærbar kommunikasjonsenhet, telefon.

Et godt prosjekt

– Vi har jobbet med NIH siden i sommer. Nettredaktør Heather, og alle andre hyggelige NIHere skal ha stor takk for å være supre å samarbeide med, sier Ingvild Sollund fra IT-avdelingens seksjon Design og brukeropplevelse. Hun har vært prosjektleder for det store nettstedprosjektet og har jobbet med både IT-avdelingens team for nettsteder og NIHs kommunikasjonsavdeling. – Samarbeidet har vært pragmatisk, smidig og effektivt, og resultatet er rene, enkle sider uten unødvendig staffasje og god funksjonalitet, uttaler Sollund.

Kjernemodell

I prosessen så prosjektteamet på styrker og svakheter ved det gamle nettstedet, og brukte rammeverket «Kjernemodellen» for å lande de viktigste kjerneområdene til nettsidene. Kjernemodellen er et nyttig verktøy for å samarbeide på tvers om å lage bedre digitalt innhold. Den snur perspektivet i tradisjonell tjenesteutvikling ved å ta utgangspunkt i en og en «kjerne», og bidrar til å løse konkrete brukeroppgaver som samtidig når ett eller flere definerte forretningsmål.

Nytt rammeverk

De nye nettsidene er implementert med det nyeste designrammeverket. Dette rammeverket skaper større fleksibilitet og gjør det teknisk sett enklere å følge nyeste kodestandarder. Det er optimalisert for raskere lasting, og er derfor mer behagelig for brukerne og har lavere klimaavtrykk. NIHs nettsted er det første UH-nettstedet som bruker «x-rammeverket», og det presterer veldig bra i PageSpeed Insights, Googles verktøy for å måle nettsiders ytelse.

Hvorfor Vortex?

Vortex er utviklet på Universitetet i Oslo og har vært UiOs publiseringsløsning i 14 år. Gjennom hele levetiden har samarbeidet med brukerne vært en rød tråd. – Det er brukernes ønsker som hele tiden driver oss videre, sier Tomm Eriksen som er seksjonssjef for Design og brukeropplevelse.

Løsningen har i dag en rekke spesialiserte maler, for eksempel for studiesider, der informasjon fra timeplanleggingssystemer og felles studentsystem legges inn automatisk.

Personsøket på nettsidene henter informasjon rett fra personalsystemet, og tilganger styres gjennom grupper og tilhørigheter fra brukeradministrasjonen. Vortex har også integrasjoner mot flere enn ti sektorsystemer, blant annet Cristin, FS og Canvas.

Annet som er verdt å nevne er bred støtte for multimedialt innhold, full versjonshistorikk, søppelkasse med oppbevaring i 60 dager, flytting av innhold uten at lenker brytes og svært brukervennlig redigering av nettsider.

Mest brukte løsning i sektoren

Vortex er nå den mest brukte publiseringsløsningen blant høgskoler og universiteter i Norge. Sju UH-institusjoner er med sektorsamarbeidet om Vortex og nettsider.

– Sektorsamarbeidet er nyttig for alle som er med, og det viser at det mye vi kan gjøre mer kosteffektivt og bedre når vi gjør det sammen, enn om vi skulle gjøre det hver for oss. Vi holder jevnlig kontakten, og møtes fysisk to ganger i året for å utveksle erfaringer og diskutere utviklingen av løsningene og veien videre, sier seksjonssjef Eriksen.

De sju i sektorsamarbeidet:

• Universitetet i Agder
  • Norges idrettshøgskole