Nye nettsider i Vortex for Universitetet i Agder

UiO fortsetter å levere gode tjenester til UH-sektoren. Denne gangen er det Universitetet i Agder (UiA) som har fått nye nettsider. De nye nettsidene er utviklet i UiOs egenutviklede publiseringsløsning, Vortex.

Bilde av laptop og mobiltelefon. Begge viser forsiden til UiAs nettsted.

IT-avdelingen på UiO har to nettsted-team med eksperter på utvikling og design av nettsteder i Vortex. Ett av teamene har jobbet med UiA siden i fjor høst og fram til i dag.

Se de nye nettsidene her

– Stor takk til nettredaktør Kristin Skaar og de andre i prosjektgruppa fra UiA som har vært gode og pragmatiske å jobbe med, sier Ida Meland, prosjektleder fra seksjonen Design og brukeropplevelse.

Utviklet med nytt og fleksibelt designrammeverk

De nye nettsidene er implementert med det nyeste designrammeverket (på internspråket kalt “X-rammeverket”). Dette rammeverket skaper større fleksibilitet og gjør det teknisk sett enklere å følge nyeste kodestandarder. De nye nettsidene har en god grafisk “verktøykasse” med elementer som kan brukes til å bygge brukervennlige nettsider med ulike behov.

Ny fellesløsning: Studievelger

Til dette prosjektet ble det også utviklet en ny fellesløsning som kan tas i bruk av alle i sektorsamarbeidet. Den nye fellesløsningen er en studievelger hvor du blant annet kan kombinere fritekstsøk med filtrering på kategorier. Se hvordan studievelgeren fungerer på UiA.

I tillegg ble det utviklet en mer avansert løsning for å vise oppbygning og gjennomføring av et studium hvor alle dataene hentes fra Felles studentsystem (FS).

Emnebeskrivelser som hentes fra FS har også fått nye integrasjoner mot Leganto (pensumsystem) og TP (timeplanleggingssystem).

Et godt og lærerikt prosjekt

Bilde av ung, alvorlig mann i dress med mørkt hår
Grafisk designer Thomas Fiskå, UiA

I innsiktsfasen ble det nye toppoppgaveverktøyet Skyra brukt for å identifisere de viktigste brukeroppgavene for studentene, og UiA hadde også gjort brukerinnsikt med bistand fra Netlife i forkant av prosjektet. I prosjektet bidro UiA med grafisk designer Thomas Fiskå, som arbeidet tett med UiOs designer/frontend-utvikler Kjetil Hansen. Martin Sandvik (utvikler) og Ingrid Sudbø (UX-designer) hadde også nøkkelroller i dette store nettstedsprosjektet. Thomas Fiskå fra UiA deler at det gode samarbeidet har vært avgjørende.

– Samarbeidet med UiOs utviklere og designere har vært en utrolig berikende opplevelse. Vi har vært hands on i hver fase, fra konseptualisering til utførelse. Dette samarbeidet har vært kritisk for å sikre at designet ikke bare er estetisk tiltalende, men også funksjonelt og brukervennlig, forteller han.

Nye museumssider

Naturmuseet og Botaniske hage i Kristiansand er tilknyttet UiA, og fikk i samme vending nye nettsider. Der ble det gjenbrukt flere designkomponenter tilpasset museumssider, blant annet fra prosjektet med nye nettsider for HL-senteret. En stor takk også til Ida Jøssang ved Naturmuseet for et godt samarbeid.

Den mest brukte løsningen i UH-sektoren

Ung, lys blond kvinne med gullfarget smykke og oransje genser.
Kristin Skaar, nettredaktør UiA

Vortex er nå den mest brukte publiseringsløsningen blant høgskoler og universiteter i Norge. Kristin Skaar fra UiA mener det blir et spennende samarbeid videre med både UiO og de andre høyskolene. – Vi har tro på at dette er veien å gå for nettsideutvikling i sektoren. Vi har mange like behov, og kan fortsatt ivareta vårt særpreg, sier hun. Åtte UH-institusjoner er nå med i sektorsamarbeidet om Vortex og nettsider.

– Sektorsamarbeidet er nyttig for alle som er med, og det viser at det er mye vi kan gjøre mer effektivt og bedre når vi gjør det sammen, enn om vi skulle gjøre det hver for oss. Vi holder jevnlig kontakten, og møtes fysisk to ganger i året for å utveksle erfaringer og diskutere utviklingen av løsningene og veien videre, sier Tomm Eriksen, seksjonssjef for Design og brukeropplevelse.

Nå framover starter jobben med å utvikle nye nettsider for Arkitektur- og Designhøgskolen i Oslo og Politihøgskolen, begge i Vortex.

Publisert 29. apr. 2024 15:49 - Sist endret 16. mai 2024 15:20