Arbeidsmøte 18. januar

Sak 1: Avklaringer redaksjonelt arbeid

HiØ ønsker bistand omkring redaksjonell organisering av USIT. Det ble foreslått at lager en skriftlig beskrivelse av hvordan UiO er organisert redaksjonelt med. Her med roller, arbeidsflyt, prosesser, krav til kompetanse hos redaktør mm, samt beskrivelse av hvordan et høgskole optimalt sett burde vært satt opp. Dette kan så tilpasses HiØ og deres organisering.

HiØ ønsker redaksjonell bistand også i publiseringsfasen. Det må være en glidende overgang mellom bistand i organisering og publisering i prosjektet.

USIT

• USIT følger opp saken med seksjon for kommunikasjon og studentinformasjon ved UiO.

Sak 2: Avklaringer grafisk design og UX

Arbeid fra forprosjekt

HiØ ønsker at forskningen deres kommer bedre frem på nettsidene enn hva de gjør i dag.

Det har tidligere blitt gjennomført en brukertest av forsidene av dagens nettsted. Det har også blitt gjort en kartlegging av de ulike miljøenes behov. Denne kan brukes som underlag i konseptfasen slik at USIT ikke trenger å starte fra bunnen av.

HiØ ønsker både norske og engelske nettsider, men det skal ikke være en fullstendig speiling. De norske versjonen skal være hovedsiden.

Lise deltar i et arbeid med utkast til IA. Denne bør tas med inn i konseptfasen og Marte involveres i utarbeidelsen av den.

Design og designmanual

Det grafiske designet fra designmanualen skal videreføres til de nye nettsidene, men HiØ trenger å gå gjennom og plukke ut hvilke elementer de ønsker å ta med videre og hva som bør lages på nytt.

Det ble besluttet at Kenneth ikke skal delta inn som grafisk designer i prosjektet, og USIT må derfor finne noen som kan utarbeide det grafiske designet.

Det skal være det samme grafiske designet på hele nettstedet, men med mulighet for mindre elementer som gjør at ulike subsites skiller seg litt fra hverandre. Hva som konkret ligger i dette vil bli kartlagt i konseptfasen, men i utgangspunktet skal alt ha det samme designet.

UX- og grafiske skisser leveres som to leveranser i konseptfasen. Dette for å sikre at konseptet blir slik HiØ ønsker før det legges mye tid på grafisk design.

USIT etterspurte deltakere inn i konseptfasen. Dette var per dato noe usikkert, men noe HiØ skal finne ut av innen konseptfasen settes igang.

USIT

• Finner grafisk designer for prosjektet.

HiØ

• Tore Petter sender resultater av brukertest til Marte.
  • Tore Petter sender kartlegging av de ulike miljøenes behov til Marte.
  • Tore Petter/Kenneth sørger for at Marte får tilgang til statistikk for dagens nettsted.
  • Lise sender over utkast til IA til Marte og de avtaler videre arbeid med denne i konseptfasen.
  • Tore Petter/Kenneth går gjennom designmanual og plukker ut hvilke elementer de ønsker å videreføre.
  • HiØ begynner å på arbeid med å kartlegge hvem de ønsker at skal delta aktivt inn i konseptfasen.

Sak 3: Avklaringer rundt teknisk implementasjon

Integrasjoner

Brukere og grupper

HiØ har grupper fra Cerebrum og bruker enhetsgrupper i neted i dag.

Emner på nett (FS)

HiØ jobber med å migrere data over til FS og de har derfor en oversikt over hvilke felter som de ønsker hentet ut til nettsidene. Oversikten sendes over til USIT slik at planlegging av dette arbeidet kan startes. Dersom noe informasjon ikke skal ligge i FS, men CMSet slik som bilder , beskjeder, arrangementer etc, gås dette opp i konseptfasen.

HiØ ønsker et opplegg for å vise historikk for emner og studieprogrammer. Det er aktuelt å enten vise dette som PDF eller som statiske nettsider. Dette må tas med inn i konseptfasen.

Cristin

HiØ ønsker listing av publikasjoner fra Cristin på person, enhet og prosjekt (samme som UiO). Dersom HiØ ønsker andre kategorier enn vitenskapelige artikler, bøker og andre, må det gjøres tilpasninger i henhold til dette. Dette må tas stilling til i konseptfasen.

Timeplaner settes på vent denne våren og skal derfor ikke inn i dette løpet for teknisk implementasjon.

HiØ ønsker i utgangspunktet at søkes implementeres as is, men emnesøk har ikke et like stort fokus hos HiØ som hos UiO. Oversikter over studieprogrammer vil være viktigere.

HiØ ønsker personsøk med informasjon fra LDAP.

HiØ ønsker Oria-søk på samme måte som UiO.

Dersom HiØ har andre nettsider som de ønsker crawlet inn i søket, må en oversikt over dette utarbeides til arbeid med teknisk løsningsbeskrivelse settes i gang.

Dokumentmaler

Viktig for HiØ å kunne knytte personpresentasjoner opp mot forskningsprosjekter.

HiØ ønsker at det utvikles færrest mulig dokumentmaler. HiØ går gjennom de malene som finnes og kartlegger om de ønsker å prioritere utvikling av noen nye.

USIT

• USIT går gjennom HiØ sitt LDAP-tre mtp på grupper og brukere.
  • USIT sjekker funksjonalitet i Cristin for å legge til utvalgte publikasjoner i en listing.
  • USIT sender ut liste over felter (personpresentasjoner)

HiØ

• Kenneth sender Magnus/Gorm en oversikt over hvilke felter de ønsker hentet ut på nettsidene.

Sak 4: Gjennomgang av plan

Det ble litt lite tid til å gå gjennom planverket i detalj og det ble derfor avtalt at dette gjøres under møtet på Skype 22.01.

HiØ uttrykte noe skepsis rundt konseptfasens varighet, men USIT mener at dette er avgjørende for å få en smidig og godt planlagt fase for teknisk implementasjon. Tidsplan for konseptfasen holder derfor på sin varighet på 5 uker.

Det ble avtalt at USIT utarbeider rutiner for hvordan HiØ skal godkjenne leveransene i prosjektet. Dette bør beskrives i avtalen for hovedprosjektet.

Oppfølgingspunkter

• Sandra beskriver rutiner for godkjenning av leveranser.

Sak 5: Samarbeidsavtaler

HiØ fortalte at de jobbet med et utkast til samarbeidsavtale for plattformen. HiØ presenterer denne når den er klar.

USIT ser for seg å etablere et samarbeidsforum hvor kunder av tjenesten møtes 1-2 ganger i året for å diskutere tjenesten, komme for utviklingsønsker etc.

Publisert 12. jan. 2018 09:12 - Sist endret 23. jan. 2018 08:12