Årsplan for 2022 for IT-direktørens stab - Økonomi, HR og kommunikasjon

Om utformingen av årsplanen

 

Tiltak – forventete resultater

  • Tiltak er øverste nivå og beskriver egentlig et mål for virksomheten i planperioden. Et tiltak har følgende attributter:
    • Tittel som sier hva som er målet med tiltaket
    • Eier (er ansvarlig for gjennomføringen av tiltaket og rapportering)
    • Kort beskrivelse av tiltaket
  • Forventete resultater er de leveranser med mer som inngår i gjennomføringen av et tiltak. Vi beskriver forventet resultat i 2021.

Tiltak #1: Organisasjonsutvikling av UiOs IT-virksomhet, oppfølging og implementering

Eier: IT-direktøren

Kort beskrivelse: Prosjektet er opprettet i forbindelse med oppfølgingen av prosjekt Organisasjonsutvikling av UiOs IT-virksomhet og universitetsstyrets behandling av prosjektets anbefaling i v-sak 4 på universitetsstyrets møte 1/2021 hvor det ble vedtatt at:

1. Det etableres en felles IT-organisasjon for UiO i samsvar med anbefalt alternativ 1 (Tilpasset)
2. Universitetsdirektøren gis fullmakt til å gjennomføre etableringen

Se styrenotat med vedlegg

Prosjektet skal følge opp vedtaket og levere slik det er beskrevet i prosjektbeskrivelsen.

Bidrag: 

Prosjektledelse

Sekretariatsarbeid

Kommunikasjonsarbeid

Navneprosjektet: Gjennomgår navnehierarki og -utforming for den nye organisasjonen med underneheter. Sentral kommunikasjon, USIT personal og IT-ledernettverket involveres.

Forventete resultater

Ved utgangen av 2022:

  • Ferdigstilt organisasjonsutviklingsprosjektet OU-IT, tilrettelagt for implementering 
  • Påbegynt arbeid og plan for videre arbeid vedrørende finansiering og finansieringsmodeller for IT ved UiO
  • Navneprosjektet har levert forslag til navnehierarki og -utforming for den nye organisasjonen.

 


Tiltak #2: Oppdragsvirksomheten

Eier: LRM/EÅ/IT-dir

Kort beskrivelse:

Videreutvikle oppdragsvirksomheten, jfr USITs virksomhetsplan (del av LOS sin).

Oppgaver:

  • Arbeide videre med utkast strategi fra IT-direktøren (fra LO når det er klart) 
  • Oppdatere og forankre/beslutning mandat (etter strategi ferdig).
    • Avklare og etablere fullmaktsstruktur, roller og ansvar hos underavdelingene
    • Vurdere spesifisering av arbeidsprosesser/-flyt 
  • Vurdere roller og ressursbehov i SST, legge fram til beslutning (februar). Arbeidsgruppe med Erna, Ingvild, Therese, Lene og Lill
  • Foreslå verktøy og strukturer (august 21)

Forventete resultater:

Ved utgangen av 2022:

IT-dir: Liste salgbare tjenester. Liste og design er godkjent av IT-direktørmøtet og er lenket opp fra USITs forside.

IT-dir: Forhold til Unit og Uninett

IT-dir/SST: Strategi og mandat for oppdragsvirksomheten oppdatert

SST: Verktøy

SST: Organisering 


Tiltak #3: Økonomi og innkjøp

Eier: EÅ 

Kort beskrivelse: 

  • Gå over til stabil driftsfase 

Forventete resultater

Ved utgangen av 2022:

  • Sette fokus på riktig bruk av systemet. Opplæring til de som måtte trenge det. Pågående hele året. 
  • Bruke innkjøpssystemet mest mulig effektivt (f.eks. ta i bruk plankjøp og periodisering direkte i systemet). Påbegynt, og løpende gjennom året. 
  • Utvikle rapporter/styringsverktøy for økonomi, tilpasset USIT. Andre halvår 2022.
  • Opplæring i bruk av rapporter for lederne (Tableau). 
  • Utgående fakturering: Finne ut hva som kan effektiviseres og hvordan vi kan bidra får å lette hverdagen til lederne. Første halvdel 2022. Erna/ Lene 
  • Kartlegge hva som kan gjøre internfakturering lettere. Erna/ Lene 
  • Tettere samarbeid med fagrekvirentene - korte statusmøter en gang i mnd.? Løpende gjennom året. Ole Andreas/ Anca. 
  • Planlegge for overgang til OU-IT. Nye koststeder, delprosjekter osv. 

 


Tiltak #4: Lederutvikling

Eier: LRM/LMD

Kort beskrivelse: Sikre at USIT har gode ledere som bidrar til at alle ansatte har et godt arbeidsmiljø og leverer I henhold til UiOs oppdrag

Forventete resultater

Ved utgangen av 2021

  • Lederforum  2 - 3 ganger pr semester

Tiltak #5: Informasjon om UiOs IT-tjenester

Eier: GK

Kort beskrivelse: Vurdere innføring av informasjonstiltak om gjør IT-brukerne på UiO bedre i stand til å benytte seg av de tilgjengelige IT-tjenestene:

  • Nyhetsbrev
  • E-post til alle nye IT-brukere
  • Digitaliseringsdagen: En dag med demonstrasjon av og opplæring i verktøy og anbefalt bruk.

Forventete resultater

Ved utgangen av 2022:

  • Tiltakene over er vurdert og plan for eventuell innføring er utarbeidet og iverksatt

Tiltak #6: Bidra i "Selvhjelpsprosjektet"

Eier: KS/GK

Kort beskrivelse: Tjenestekatalogen for UiOs IT-tjenester skal benyttes som innhold i en selvhjelpsløsning der brukerne enkelt, via søk, blir ledet til riktige veiledninger og eventuelt kontaktpunkt support og riktig supportkanal.  

Bidrag:

  • Prosjetkledelse
  • Prosjektutførelse

Forventete resultater

  • Videre gjennomgang av veiledninger
  • Oppdatere engelske veiledninger etter mønster av de norske
  • Legge til rette for overføring av arbeidet med veiledninger til linja ila 2022
  • Ferdig kurs i veiledningsskriving

Tiltak #7: HR- og rekrutteringsstrategi/handlingsplan

Eier: LRM/LMD

Kort beskrivelse: 

HR-strategi og plan for rekruttering og onboarding

Forventete resultater

Ved utgangen av 2022:

  • Innført onboardingsopplegg forankret i LOS

    • Mottak av ansatt/ sjekkliste (et lite tiltak i Onboardingproses) vår 22

    • Utvikling og implementering (høst 2022?) mål, strategi, innføring i arbeidet, opplæring etc. )

      • Vurdere rollefordeling, HR mer ansvar for prosess/leder utøvelse

      • Nyansatt evaluerer onboardingen (i implementeringsfasen av onboarding)

  • Etablert rekrutteringsstrategi

    • Bedre rutine for utlysningstekst (inkl. stillingsanalyse

    • HR leveranser med servicenivå 1 og 2

    • Strategi for innfasing av studenter

    • Strategi for bruk junior/senior

    • Vurdere rekrutteringskanaler

    • Samle rekrutteringer og onboarding/utvikling av dette


Tiltak #9: Arbeidsmiljø

Eier: LRM/TL

Kopling til UiOs mål:

Kort beskrivelse:

Hybrid arbeidshverdag

Forventete resultater

Ved utgangen av 2022:

  • Beslutte intern policy
  • Publisere nettside med informasjon
  • Pilotperiode (mars tom august) inkl. kontraktinngåelse
  • Utvikling av lokaler hybrid hverdag
  • Evaluerer pilot

Tiltak #10: Videreutvikle introduksjonskurs /HMS-kurs for nyansatte

Eier: GK/personal

Kort beskrivelse:

Alle nyansatte skal ha opplæring om helse, miljø og sikkerhet, og spesielt brannvern. Dette er det HMS-koordinator som tar seg av ved å inkalle kyansatte til kurs der temaene gjennomgås. I løpet av 2021 ble HMS-kurset videreutviklet til også å inneholde mer informasjon fra personal, om fravær, ferie, timeføring og mer. Kurset fungerer bra, og det er ønsket inn flere temaer:

  • Bruk av Vortex
  • Grunnleggende om IT-sikkerhet, personvern og håndtering av informasjon
  • Mer "onboarding"-informasjon

Forventete resultater

Ved utgangen av 2022:

  • Kurset har fått mer innhold, og gjennomføres for alle nyansatte.  

Tiltak #11: Opprette og innføre rutiner for kommunikasjonsteam på USIT

Eier: GK

Kort beskrivelse:

Det er etterhvert mange som arbeider med kommunikasjons- og informasjonsaktiviteter på USIT. For å sikre at kommunikasjons- og informasjonsaktiviteter er koordinert både tids- og ressurssmessig, samt kvalitetsmessig og med hensyn til enhetlig avsender, så ønskes det at det blir oppretet et kommunikasjonsteam som til sammen er orinetert om hva som sekjr på hvuset ov hva og hvordan det skal kommuniseres ut. 

Forventete resultater

Ved utgangen av 2022:

  • USIT har et velfungerende kommunikasjonsteam med medlemmer fra alle underavdelingene og seksjonene som har utstrakt brukerkontakt.

Tiltak #12: Utarbeide kommunkasjonsplan for USIT/IT-organisasjonen

Eier: Kim

Kort beskrivelse:

 

Forventete resultater

Ved utgangen av 2022:

USIT har en kommunikasjonsplan

 


Tiltak #13: Utarbeide PPT med presentasjon av USIT

Eier: GK

Kort beskrivelse:

Utarbeide en PPT som ledelse og andre kan ha med på tur

Forventete resultater

Ved utgangen av 2022:

USIT har en slik ppt

 

Publisert 10. jan. 2022 16:17 - Sist endret 10. feb. 2022 08:10