Partneravklaringar rundt ny SMS-funksjonalitet

Vi går gjennom funksjonelle behov rundt SMS-funksjonalitet i Cerebrum, og ser på kva behov, detaljar og prioritering partnarane har rundt dette.

Målet for møtet er å ha alt klart til utviklarane, så dei kan starte på utviklinga i ein komande sprint etter sommarferien.

Tilstades

Sak 1: Plan for arbeidet med SMS-funksjonalitet

Litt informasjon frå USIT om kva som er status og planen vidare med SMS-funksjonalitet og Cerebrum.

Joakim orienterte kort om aktiviteter på USIT, rundt ny integrasjonsarkitektur og mulig ny SMS-tjeneste i bakkant. Mykje usikkert endå, men ønsker at vi går gjennom behova uavhengig av dette, og så vurderer USIT korleis, og om, det kan løysast. Det er ikkje ønskeleg å ha all SMS-funksjonalitet i Cerebrum.

Sak 2: Gjennomgang av brukerhistorier

Vi går gjennom kvar brukarhistorie som er utarbeida til no, og gir partnarane mulighet til å kommentere på kvar av dei. Det viktigaste for USIT si utvikling:

  • Er dette framleis eit behov?
  • Partnarane si prioritering av behovet
  • Mangler det detaljar som er viktige for behovet?

Det er ønskeleg at alle kjem med ei tilbakemelding, i alle fall rundt kvar instans si prioritering av behovet.

2.1   Manuell SMS

- UiA: Vil ha mulighet til å sende manuell SMS. Trenger ikke nødvendigvis ligge i Cerebrum.
- HiØ: Ikke spesielt viktig, men virker kjekt. (pri 10)
- NIH: Vil ha. (pri 7)
- NMH: Ingen meninger, andre ting som er viktigere.

USIT tolker dette til at prioriteten kan senkast litt for dette behovet, men at det framleis er reellt.

2.2   Manuelle passordbytte i bofhd på SMS

- NMH: Vil ha.
- UiA: Vil ha.
- HiØ: Vil ha! (pri 1)
- NIH: Vil ha. (pri 10)

UiA: Opsjon for å sende lenke til glemt passord-tjenesten virker OK.
HiØ: Brukerne tar gjerne kontakt fordi glemt passord-tjenesten ikke har fungert for dem.
Vi vart enig om at det er ønskeleg med passord i SMS og ikkje berre ei lenke, då det er brukarar som har problem med å bruke gløymd-passordtenesta som er målgruppa for dette behovet.

- UiA: Viktig at man ikke sender brukernavn og passord i samme SMS.

- UiA: Ikke så viktig med karantene på kontoen for å tvinge passordbytte i etterkant. Då er ein like langt med brukarane som er målgruppa.

USIT tolker dette til å auke prioriteten på denne.

2.3   Logging av SMS

- UiA: Fint å ha logg så man kan sjekke hva som har skjedd i ettertid. Ikke så nøye hvordan det logges, men fint å se at det har gått en SMS. (pri 20)

- ‘user history’ virker for noen som et greit sted å plassere en slik logg.
- NMH: Ønskelig med en oversikt over SMS-utsendingsforsøk som har gått galt (f.eks. mangler mobilnummer), i motsetning til ‘user history’ som er per bruker.
- HiØ: Vil gjerne kunne se logger som indikerer hvilke brukere som f.eks. ikke har fått velkomst-SMS. I tillegg til ‘user history’. Generell oversikt over hvor det har gått galt å sende SMS. Kan godt komme fra en eventuell SMS-tjeneste. (pri 20)
- NIH: Høres fint ut å få oversikt over hvor det er feil. Også i ‘user history’. (pri 20)

2.4   Passordvarsel på SMS

- UiA: Vil ha det i tillegg til e-post. Vil begrense antall SMS pga. kostnad, så bare for purring.
- HiØ: F.eks. første varsel på e-post, andre varsel på e-post og SMS. (pri 20)
- NMH: Høres bra ut.
- NIH: Høres bra ut. (pri 20)

2.5   Mal for SMS

- UiA: Kommer an på hvordan det blir implementert. Hvis vi selv kan redigere malene på en enkel måte. Hvis vi får fritekst-SMS kan dette egentlig scriptes. Potensielt nyttig for førstelinje å ha malene tilgjengelig.
- HiØ: Ser ikke noe behov for maler eller redigering av maler hvis vi har fritekst.
- NMH/NIH: Ser heller ikke helt behvoet hvis man har fritekst.

USIT vil etter tilbakemeldingar ikkje ta med denne brukarhistorien til utvikling.

2.6   Redigering av mal for SMS

- HiØ: Hadde vært kjekt å kunne redigere selv maler som brukes av automatikk, f.eks. velkomst-SMS. Vanskelig å finne ut hva som er dagens tekst og å få dette endret. Har dette som et behov. (pri 15)
- UiA: Ser også behovet for dette. Jo flere maler man får, jo større blir behovet for å redigere dem. Høyt prioritert.

- Behov for variable felt i malene, i første omgang brukernavn, e-post og passord, men USIT har kanskje ide om fleire.
- Ny brukerhistorie: Redigering av mal for e-post.

USIT auker prioriteten på denne, og endrer til å handle om automatiske tekstmeldingar.

2.7   Varsel om sperring

- UiA: Positivt, fint å få beskjed med en gang.
- HiØ: Fint.
- NIH: Kjekt å ha.
- NMH: Kjekt å ha.

Senker prioriteten, til 50.

2.8   Varsel om manglande tilknytting

- UiA: Hos oss hadde det vært nyttig å sende e-post! Kostnadsspørsmål om man vil sende SMS også. Viktigere å få det på e-post. (Case: Studenter som mister FEIDE-tilknytning to måneder etter at tilknytningen forsvinner. Varsle om grace.) Ser ikke behov for SMS.
- NIH/HiØ/NMH: Ingen behov.

USIT fjerner difor denne brukarhistoria.

2.9   Rapportering

- UiA: Ser behov for bedre rapportering fra Cerebrum generelt. Tenk SMS-logging slik at det kan brukes i rapportering.
- NMH/NIH/HiØ: Ser også behovet for generelt bedre rapportering.

Endrer brukarhistoria til å handle om generell logging frå Cerebrum. Middels prioritet.

2.10   Statistikk

- UiA: Mest for å ha kontroll på kostnader, selv om SMS er ganske billig. Henger sammen med rapporteringsbiten.
- HiØ: Henger litt sammen med generell logging over feil som har oppstått ved SMS-utsending.

Lavt prioritert, kjekt å ha.

USIT tek dette utanfor SMS-sprinten, og vurderer det i samanheng med bruk av nye verktøy.

2.11   CerebrumWS

- UiA: (Case: SMS til ansatt når ferdig bygget, slik som studenter.) Kjekt å ha. Greit å ha en WS mot SMS-tjeneste.
- NMH: Ikke lenger et behov.

Generell webservice mot SMS-tjeneste høres fint ut.

USIT fjerner brukarhistoria, men vurderer det i samanheng med eventuell ny SMS-teneste, om denne vert noko av.

2.12   Masseutsending

- UiA: Har allerede systemer for å sende masse-SMS (krisevarsling). Kan bruke fritekst-SMS-kommando for å scripte dette.
- NMH: Masseutsending kan vi gjøre på andre måter.

USIT fjerner denne brukarhistoria.

Sak 3: Behov som ikkje er dekka

Har instansane andre ønsker og behov som ikkje er dekka i eksisterande brukarhistorier som er SMS-relaterte? Det kan vere nyttig å ta dei med i denne aktiviteten.

Ingen så noen nye behov.

Sak 4: Oppsummering

Korleis har det fungert å ta dette som eit felles telefonmøte med alle partnarane? Kan dette vere aktuelt å gjere i seinare aktiviteter? Kva burde eventuelt bli endra på?

Enighet om at det fungerte fint med telefonmøte, og positiv til å gjøre det samme for senere utvikling.

Eventuelt

Anna folk ønsker å ta opp, dersom tid.

UiA ville få til mer rundt to-faktorautentisering. Plasseres på programmet for Cerebrum-seminaret.

Var så vidt innom møtet med DFØ og ny SAP-integrasjon (filer).

 

Avslutta rundt 11:40.

Plan vidare er at Cerebrum utvikling går gjennom brukarhistoriene. Tentativt starter utviklinga i midten av august, så partnarane vil få sjå resultat i september. Tidspunkt kan endre seg.

PS: I etterkant vert brukarhistoriane lagt i ein Epic CRB-1689, for å samle dei til utviklinga. Her vil de sjå brukarhistoriene i prioritert rekkefølge, og kan kommentere på sakene ved behov.

PSPS: Brot i telefonkonferansen var følgefeil av større problem på UiO: LDAP og mange andre UiO-tenester var nede. Det er difor tvilsomt at denne feilen vil dukke opp att i eit seinare telefonmøte.

Publisert 17. juni 2016 13:14 - Sist endret 13. jan. 2023 12:35