UiO:
-
Dette er en konkret case hvor vi ønsker diskusjon rundt felles prosess og standardisering. Studieadmin på UiO har lenge ønsket noe mer felles her.
-
Det er forskjellig prosess om man har aktiv finansiering eller ikke
- Aktiv -> SAP pga lønn + FS som drgradstudent
- Uten -> Ikke helt FS som fullverdig drgradstudent, da de bare tar enkeltstudent. Er de egentlig student eller mer gjest?
- Det er vi sentralt som forteller hvordan de 8 fakultene skal gjøre ting rundt drgrad.
- Men det er fakultetene som faktisk løser dette.
- Prøver å ikke kalle dem studenter, men PhD-kandidater. Tolker det slik at de ikke har mulighet til å betale semesteravgift og derfor ikke være studenter.
- Noen få unntak, men det er ikke mange.
- Som utlending som er student får du veldig mange forskjellige IDer før du kanskje til slutt får fødselsnummer. Skaper mye støy fram til det.
- Studenter får brukere og tilgang noen dag før de starter å studere.
- PhD-kandidater får ikke det fordi de ikke finnes i autorativt system før de starter og da tar det tid før de får tilgang. Får klager på at de ikke har IT-tilganger når de starter.
- Flere grupper å skille på, phd fra andre institusjoner, de som er hos oss
- Håper det er mulig å bli enig om hvordan man forholder seg til PHD-kandidater, evt studenter, både hva det skal hete og hvordan man har prosess for dem.
- For å helt sikkert sjekke at noen er den personen de er må man til polititet, men det tar for lang tid til å være praktisk for en utvekslingsstudent
SIKT:
- Problematikk vi har tenkt på siden starten. Vet at en person kan registreres i flere systemer, og kan se forskjellige ut.
- Vi krever flere felter, spesielt for utenlandspersoner uten fødselsnummer. Vil kreve blant annet mail og tlf i tillegg til andre ting.
- Det lager flere punkter vi kan treffe på. Operer med to forskjellige typer treff. Hard og myk match. På ikke perfekte treff må en person inn og se.
- IT-avdeling må være flinkere til å ikke prøve å rydde opp etter at andre har gjort feil tidligere i verdikjeden.
- Det er leder som er ansvarlig for tilganger du får. SAP må kunne gi leder til en person.
- Søknadsweb, samordna opptak og DFØ-SAP må også kunne gjøres ansvarlig.
- Hva er grunnen til at man må differansiere på disse? De må ha forskjellig tilgang sammenlikna med master-/enkeltemne-/programstudent. Ellers er det for oss ingen grunn til å skille på de i systemet.
- Problematikken som snakkes om går utover bare drgrad også. Det er forskjell på hvordan institusjoner forholder seg til andre studenter også.
- Kan ikke vente til alt er løst dessverre. Må klare å begynne med system som er godt nok til å funke, men standardisering og videreutvikling må jobber med lenger.