Statusrapport for prosjektet ny alumniløsning for UiO

For perioden: 01.05 - 31.08

Fremdrift og leveranser i perioden

USIT har ferdigstilt teknisk kravspesifikasjon for alumniapplikasjonen, og prosjektet har oppdatert funksjonell kravspesifikasjon mht. endringer kommet frem i møter om design for alumniløsningen.

Arbeidet med utvikling av alumniapplikasjonen er påbegynt, i første omgang fokuseres det på å utarbeide frontend til applikasjonen slik at den kan gjennomgås/kontrolleres sammen med Studieavdelingen.

Avvik fra plan og forsinkelser

Per 1. september var prosjektet i rute etter aktivitetsplanen. Det har imidlertid oppstått en forsinkelse etter dette i forhold til utvikling av backend for løsningen da utviklerne er opptatt med andre pågående prosjekter, og arbeidet er derfor forsinket i forhold til aktivitetsplanen. Denne forsinkelsen kan ha konsekvenser for tidsplanen ift. gjennomføring av prosjektet og ferdigstilling til fristen 01.01.2014.

Risiko og konsekvens for forsinkelsene

Forsinkelsene medfører at utviklingen av applikasjonen ikke blir ferdigstilt ihht aktivitetsplanen, som videre medfører at Studieavdelingens testing av apllikasjonen må utsettes noe. Dersom prosjektet ikke får nok ressurser til utvikling av backend for løsningen, kan prosjektet forsinkes ytterligere og ikke bli ferdigstilt innen fristen 01.01.2014. Dette har i så fall betydning for tidsplan for avvikling av den nåværende alumniløsningen og betaling for denne.

Tiltak

Avviket medfører at aktivitetsplanen må oppdateres og de neste fasene (testing, sikkerhetstesting) i prosjektet i første omgang må utsettes noe.

Det arbeides med å oppdatere planen etter avviket og lage mere detaljerte arbeidsplaner for de neste fasene i prosjektet. Arbeidet vil bli gjort i samarbeid med prosjektdeltakerne i løpet av de neste to ukene. Oppdatert plan og detaljerte arbeidsplaner vil bli lagt ut på prosjektsidene.

Samarbeid

Samarbeidet i prosjektet fungerer greit.

Ressursbruk

USIT har brukt 104 timer på prosjektet i perioden 01.05 - 31.08, fordelt på 10 timer forvaltning og 94 timer utvikling.

Videre prioritert arbeid

Prosjektet arbeider videre med utvkling av frontend av applikasjonen og backend for løsningen.  Utvikling av backend tar utgangspunkt i eksisterende kodeverk, men krever noe tilpasning og videreutvikling for alumniløsningen.

Når første versjon av applikasjonen er klar, må testing og validering av løsningen prioriteres.

Sikkerhetstesting av løsningen, samt avtaler for bruk av data, drift av systemet mm. må prioriteres i perioden oktober/november.

Det må utarbeides en plan for driftssetting av løsningen, med blant annet avtaler for drift. Videre må det utarbeides dokumentasjon/veiledning for bruk av løsningen for administratorbrukere.

Det skal utarbeides en mal i Vortex for alumni-nettsidene basert på designskissene. Når malen er ferdig, skal arbeidet med tilrettelegging av alumni-informasjon på nettsidene begynne slik at det er klart til

Annet

Neste statusrapport: Neste planlagte statusrapport til USITs ledelse er sluttrapporten som planlegges levert i januar 2014 dersom prosjektet blir ferdig ihht. tidsplanen.

Publisert 18. sep. 2013 11:41 - Sist endret 17. okt. 2013 12:28