Statusrapport for prosjektet alumniløsning for UiO

For perioden: 01.01 - 30.04

Fremdrift og leveranser i perioden

I perioden har følgend blitt utført:

  • Ferdigstilling av webgrensesnittet for registrering som alumni
  • Implementert grensesnitt mot FS (sql) som sjekker om personer er gyldige alumni og oppdaterer Cerebrum med personinformasjon fra FS
  • Påbegynt funksjonalitet for import av personinformasjon (for alumni) fra FS. Denne kan senere utvides til å gjelde personer generelt fra FS
  • Satt opp autentisering via Weblogin, utført i mai
  • Bestilt sikkerhetstest av løsningen. Sikkerhetstesten ble gjennomført 4/6 og var vellykket, dvs. viste kun mindre feil/mangler som måtte følges opp
  • Sendt inn dokument som avklarer bruk av videresending av e-post for alumnibrukere samt FEIDE-tilgang. Prosjektet avventer tilbakemelding fra ledelsen på dokumentet

Avvik fra plan og forsinkelser

Prosjektet er forsinket og ble ikke produksjonssatt 1/5 ihht. opprinnelig plan for prosjektet, ellers ingen avvik utover tidligere rapporterte avvik.

Samarbeid

Samarbeidet i prosjektet har fungert greit, men AF har vært lite aktiv i prosjektet ifm omorganisering av LOS og andre større prosjekter/oppgaver. Dette er uheldig da AF har rolle som oppdragsgiver og prosjektleder.

Ressursbruk

USIT har brukt 200,25 timer på prosjektet i denne perioden, fordelt på 27,25 timer forvaltning og 173 timer utvikling.

Videre prioritert arbeid

Avtalen med nåværende leverandør av alumniløsning (Mira) avsluttes 30. juni. Det er ønskelig at prosjektet er ferdigstilt og applikasjonen kommer i produksjon i nærheten av dette, evt. senest høsten 2014. AF er igang med å ferdigstille sine oppgaver med å lage nye nettsider og nettskjema for alumni. 

Det avholdes et internt statusmøte 23/6 der man skal gjøre opp status på gjenstående oppgaver og legge plan for ferdigstilling av leveransen. Etter møtet vil det utarbeides en plan for ferdigstilling og produksjonssetting av applikasjonen, planen vil bli oppdatert på prosjektets nettsider.

Følgende oppgaver skal utføres fremover:

  • Lage plan for ferdigstillelse av prosjektet
  • Få svar på notat om videresending av e-post og eksport til FEIDE fra USITs ledelse
  • Ferdigstille personimport fra FS med jevnlig oppdatering av data om alumni
    • Dette er lagt opp som en generell del og en del for alumni
    • Mye er gjort, men noe arbeid gjenstår å ferdigstilles
  • Ferdigstille løsning for videresending av e-post for alumni, oppdatering av email target
    • Avventer svar på notat til USITs ledelse før dette igangsettes
  • Eksport av alumni til LDAP og oppdatering av kode i Cerebrum for personer/brukere med alumnistatus
    • Kun oppdatering av konfigurasjon
    • Tjenester som benytter feide til autentisering/autorisasjon må varsles om endringen, dette ligger ikke i prosjektet, men hos USIT/tjenesteeier
    • Avventer svar på notat til USITs ledelse før dette igangsettes
  • Følge opp resultat av sikkerhetstesting
    • Påbegynt, ikke mye arbeid som gjenstår
  • Produksjonssette løsningen
  • Avklare drift av tjenesten
    • Har vært i kontakt med Elisabeth Ytterdal om dette tidligere, må avklare krav til dokumentasjon fra drift
  • Skrive sluttrapport for prosjektet

Annet

Neste statusrapport: Sluttrapport planlegges levert ca. september 2014.

Publisert 11. juni 2014 12:23 - Sist endret 12. juni 2014 13:14