Tertialrapport for Bilagslønn, 1. tertial 2013

For perioden: 01.01 - 30.04

Fremdrift og leveranser i perioden

  • En detaljert prosessbeskrivelse og design av løsning er laget ferdig og godkjent av styringsgruppen og systemeier.
  • Nødvendige utviklere fra USIT er knyttet til prosjektet
  • De første tekniske spesifikasjoner er laget for nødvendige endringer og ny funksjonalitet i WebID
  • Tekniske spesifikasjoner for de øvrige delene er påbegynt. Dette gjelder "Registrering av personopplysninger", "Registrering av kontrakt", "Akseptering av kontrakt", "Registrering av timer" og "Endringer i OM".
  • Interaksjonsdesigner fra USIT er knyttet til prosjektet
  • Interaksjonedesign av første leveranse, "Registrerin av personopplysninger", er laget. Denne inneholder også endringer knyttet til WebID.
  • Utvikling av endringer på WebID er påbegynt.
  • Anskaffels av nødvendig løsning "SolidForms" fra Solid Group er gjort etter vurdering av flere løsninger.
  • Bruk av konsulenter fra Solid Group gjøres via eksisterende rammeavtale med Zalaris.
  • Spesifisering av løsningen SolidGroup skal lage er påbegynt. Dette gjelder i hovedsak "Registrering av kontrakt" og "Endringer i OM (OrganisasjonsModulen i SAP)", men de er også inne på mindre leveranser til de andre delene.
  • Arbeidet med en risikoanalyse er påbegynt.

Fremdriften kan følges på prosjektets websider, http://www.usit.uio.no/prosjekter/bilagslonn/aktiviteter/

Avvik fra plan og forsinkelser

Helt i starten av prosjektet ble det laget en grov tidsplan. Den var i hovedsak basert på antagelser om hvor lang tid planlegging og utvikling ville ta, og det faktum at det var et ønske om å få på plass en løsning i løpet av sommeren.  På planleggingsfase traff vi relativt bra, men utvikling vil ta lenger tid enn først antatt.

Etterhvert som flere detaljer kom på plass og vi fikk bedre oversikt over delene i løsningen ble det mer og mer klart at den første tidsplanen var alt for optimistisk. Det er nå laget en ny tidplan hvor utviklerne har gjort et mer detaljert estimat. Selv om vi fremdeles manger estimater fra SolidGroup og noe fra interne utviklere anslår vi at løsningen vil være ferdig i løpet av oktober. Vi planlegger å starte pilotene i begynnelsen av oktober, selv om ikke løsning for timeregistrering er ferdig da. Den blir tatt inn litt senere.

Det nye tidsestimatet ble rapportert til systemeier så fort det forelå.

Risiko og konsekvens for forsinkelsene

Konsekvensene ved en forsinkelse er i hovedsak at men ikke får innført denne løsningen så hurtig som man kunne ønske seg. Siden dette er en det av et IHR-prosjekt betyr det at de innsparinger som man regner med å få ved denne innføringen kommer noe senere enn ønsket.

Arbeidet med en risikoanalyse er påbegynt. Den tar for seg både risiko for forsinkelse og en del andre elementer som vi anser som risikofylte. Det er også gjort tiltak for å redusere risikoen på flere punkter. Risikoanalysen kan sees på http://www.usit.uio.no/prosjekter/bilagslonn/prosjektplan/risikoanalyse.html.

Samarbeid

Vi har et tett samarbeid med OPA siden vi er et delprosjket underlaget IHR Bilagslønn. Vi har regelmessige prosjektmøter, kjernegruppemøter og plangruppemøter for å administrere alt arbeidet både internt på USIT og med OPA, samt med eksterne konsulenter.

Samarbeidet fungerer bra. Vi har brukt noe tid på begreper, uttrykk og definisjoner for å sikre at vi har samme forståelse av det vi jobber med.

Ressursbruk

Timer brukt i perioden hentet fra CT:

Oppgave Januar Februar Mars April Sum
Generelt prosjektarbeid 73 89 98 95 355
Utvikling     26 172 198
Sum 73 89 124 267 553

 

Videre prioritert arbeid

Hovedfokus videre vil være å få ferdig alle tekniske spesifikasjoner og interaksjonsdesign, samt å ha god progresjon på utviklingen for å få løsningen ferdig som planlagt innefor estimatene som er gitt.

Fremdrift kan følges på prosjektets websider, http://www.usit.uio.no/prosjekter/bilagslonn/aktiviteter/

 

Publisert 31. mai 2013 16:56 - Sist endret 2. sep. 2013 14:04