Fremdrift og leveranser i perioden
- Ny nødvendig funksjonalitet i WebID er laget.
- Tekniske spesifikasjoner er laget for applikasjonene "Registrering av personopplysninger", "Registrering av kontrakt" og "Akseptering av kontrakt".
- Interaksjonsdesign er laget for applikasjonen "Akseptering av kontrakt".
- Interaksjonsdesign for "Registrering av kontrakt" har vi gått bort fra da dette skjer i HR-portalen og fordi SAP har veldig faste rammer og begrensninger i forhold til design.
- Utvikling av applikasjonene "Registrering av personopplysninger", "Registrering av kontrakt" og "Akseptering av kontrakt" startet i juni, og er således godt i gang.
- Design av løsning for nødvendige endringer OM (OrganisasjonsModulen i SAP) er laget. Denne skal iverksettes i september/oktober.
- Løsning for automatisk lagring av kontrakter direkte i ePhorte er funnet. EIS (ePhorte Integration Services) er kjøpt inn i arkivtjenesten og denne skal når den er satt i drift kunne løse dette. Det vil ikke være mulig å få dette på plass innenfor vår prosjektperiode.
- Risikoanalyse, interessentanalyse og kommunikasjonsplan er laget.
- Prosjektsider på web er flyttet over i ny mal
Avvik fra plan og forsinkelser
- Pilot var planlagt fra 7. oktober. SAP drift har bestemt at den må flyttes til 15. oktober. De ønsker ikke å produksjonssette en såpass stor ny løsning et par dager før lønnskjøring.
- Ved utgangen av 2. tertial er utviklingen ca en uke etter tidsplanen. Dette skyldes at utviklingen har tatt noe mer tid enn planlagt.
Fremdriften kan følges på prosjektets websider, http://www.usit.uio.no/prosjekter/bilagslonn/aktiviteter/
Risiko og konsekvens for forsinkelsene
Risikoen for ytterligere forsinkelser ansees å være noe lavere nå etter at utviklingen er kommet omtrent halvveis. Utviklingen har i stor grad gått som planlagt med bare mindre uforutsette utfordringer. Dette gjelder både for utviklingen vi selv står for og det Solid Group leverer. For mer informasjon se risikoanalysen.
Samarbeid
Vi har et tett samarbeid med OPA siden vi er et delprosjeket underlaget IHR Bilagslønn. Vi har regelmessige prosjektmøter, kjernegruppemøter og plangruppemøter for å administrere alt arbeidet både internt på USIT og med OPA, samt med eksterne konsulenter fra Solid Group.
Samarbeidet fungerer bra.
Ressursbruk
Det er i 2. tertial brukt totalt 1154 timer av USITs personer. Dette fordeler seg som vist i tabellen under. Timene er hentet fra CT.
Oppgave | Mai | Juni | Juli | August | Sum |
---|---|---|---|---|---|
Generelt prosjektarbeid | 117 | 87 | 31 | 115 | 350 |
Utvikling | 180 | 221 | 182 | 222 | 805 |
Sum | 296 | 308 | 213 | 337 | 1154 |
Det er også brukt konsulenter fra Solid Group i denne perioden:
Konsulettype | Mai | Juni | Juli | August | Sum |
---|---|---|---|---|---|
Konsulent | 0 | 128 | 105 | 455,5 | 688,5 |
Seniorkonsulent | 0 | 163,5 | 125 | 184 | 472,5 |
Sum | 0 | 291,5 | 230 | 639,5 | 1161 |
Disse konsulentene fakturerer via gjeldene avtale med Zalaris.
Videre prioritert arbeid
Utviklingen vil bli prioritert fremover slik at pilot kan starte 15. oktober. Det er også planlagt en testperiode på ca en måned i forkant av pilot for å kunne kvalitetssikre at løsningen i størst mulig grad skal fungere som ønsket. Dette arbeidet er viktig og vil også bli høyt prioritert.