ToDo - Oppgaver Susan og Eirik

Funksjonalitet relatert til analyse som må diskuteres/avklares før implementering:

 

  • Må passe på at begrensning i tilganger for analyse eller magasin ikke ødelegger funksjonalitet som er avhengig av tilgang til den andre modulen
  • HendelsesID: Brukerne ønsker hendelsesID på alle hendelser, som en global verdi (dvs ikke egen nummerserie per hendelsestype). Må finne løsning, og vise ID'en rundt omkring alle steder der hendelser listes og vises, se https://jira.usit.uio.no/browse/MUSARK-1267
  • Avbryt analyse eller prøve: Flyt for hvordan avbryt skal fungere må diskuteres, dokumenteres og implementeres, se https://jira.usit.uio.no/browse/MUSARK-1247
  • Liste med hendelser i objektvisningen - noen hendelser er klikkbare (Analyse), andre ikke (Flytting, Prøveuttak).  Dette må synliggjøres på noe vis, i tillegg, eller i steden, bør det være mulig å få vist all informasjon som finnes på disse hendelsene (det er litt mer informasjon enn det som vises i listen).
  • Analyser på objekter som ikke finnes i basen: Innspill fra referansegruppen om at det er behov for å kunne registrere analyser på objekter som ikke finnes i basen (eks. objekter som ikke er registrert enda), eventuelt med mulighet til å knytte analysen til objektene etter at de er registrert. I og med at dette er utenfor rammebetingelsene for pågående arbeid, må dette løftes til koordineringsgruppene.
  • Funnr. inn alle steder der det i dag kun vises Museumsnr, Undernr/Unr2 og Gjenstand/Takson på grunn av steinaldersamlingene. Men, skal Funnr. vises før de andre feltene, eller etterpå? Det mest fornuftige er foran, men i de tilfellene der Funnr. er viktig, vil det være mest naturlig å plassere det etter Undernr/Unr2... Og hva med alle steder der det egentlig ikke er plass? Og hva med alle objektene der dette ikke er relevant (eks. alle naturhistoriske objekter)?

Generell, overordnet funksjonalitet som må diskuteres og besluttes:

  • Landingsside - hva skal finnes av funksjonalitet på siden? Hva er naturlig inngang ved bruk? Se utkast: http://file:///C:\%22http:\www.usit.uio.no\prosjekter\musit\moduler\felles\landingsside\alternativer-for-forsiden.html\
  • Hvordan skal flyten være i systemet? Hvordan skal man bevege seg mellom de ulike delene?
  • Tilgangsstyring - skille på samlinger gir noen problemer, jf. liste med analyser som kan inneholde objekter fra ulike samlinger. Hvordan håndtere dette på en enkel og forståelig måte? Jf https://jira.usit.uio.no/browse/MUSARK-625
  • Hvordan skal forholdet være mellom utlån og analyse?
    • Når opprettes analyse vs. utlån? Hvordan håndtere analyseresultat ved retur etter utlån?
  • Filtrering av objekter i magasin fungerer dårlig på grunn av pagineringen av lange lister, gjør at det er vanskelig å finne fram til objekter i magasinet - hvordan kan dette løses? Kan samtidig vurdere https://jira.usit.uio.no/browse/MUSARK-598
  • Skal flyttehistorikk fjernes fra objektlisten i magasinet? Flyttehendelsene listes også sammen med andre hendelser på objektvisningen
  • Skal det legges inn forskjellige ikoner for objekter tilhørende ulike samlinger? Forslag fra referansegruppen for magasin:
    • Arkeologi: graveskje
    • Etnografi: maske
    • Numismatikk: stabel med mynter
    • Zoologi: marihøne
    • Botanikk: blad
  • Generell synliggjøring av musem og valgt samling i applikasjonen.
  • På litt sikt bør det lages en løsning for samtykke til til å lagre informasjon om brukerne som de må svare på ved første gangs pålogging. 
  • Enkel side "Om MUSITbasen", se https://jira.usit.uio.no/browse/MUSARK-1310
  • Nullstilling av søk og søkeresultat hele tiden er irriterende
  • Buildnr ser ganske koko ut... kan uansett flyttes til siden «Om MUSITbasen»
  • Det må være mulig å gjøre Refresh (F5) i applikasjonen (uten at museum/samling nullstilles og all kontekst mistes)

Magasin:

  • Import av magasindata - må bestemme format og innhold i fil for import av plasseringer av objekt 
    • Prioriteres i august, jf. e-post fra Bjørn Petter
    • Det er allerede laget jobb for import av magasinhierarki, se import-av-magasindata

Konservering:

  • Det må avklares hvilke felter de ulike delhendelsene skal ha (i tillegg til de generelle feltene)

Lån:

Etiketter for objekter:

  • Før det kan implementeres løsning for utskrift av etiketter for objektene, må to ting avklares:
    • Hvilken informasjon skal være med på etikettene --> kan føre til utvidelse av datamodell i ny database og triggere i gammel database.
    • Hvordan skal etikettene se ut
  • Arbeidsgruppe bestående av Espen og Bjørn Petter skal se på dette - må følges opp.

Teknisk dokumentasjon:

Publisert 7. juli 2017 16:02 - Sist endret 18. okt. 2017 14:25