Oppfølgig av SUIT 2013

Innledning

USIT gjennomfører annen hvert år en spørreundersøkelse om IT (SUIT), som er en temperaturmåler for hva ansatte mener om IT-tjenestene på UiO. Siste spørreundersøkelse ble gjennomført ved inngangen til vårsemesteret 2013, – jf rapport. Dette dokumentet beskriver hvilke tiltak som settes i verk for oppfølging av funn fra undersøkelsen. Tiltakene beskriver foreløpig kun forslag fra USIT. Saken har vær behandlet i IT-ledernettverket. venter på forslag til oppfølging fra lokal IT.

Organisering og standardisering av IT ved UiO

Oppfølging av organisering og standardisering av IT ved UiO omfatter en rekke punkter som SUIT2013 peker på. Oppfølging av disse punktene vil gjøres som en del av oppfølgingsplanen. Ansatte klager over mangel på tjenester som finnes og problemer med tjenester som er løst. Liste over punkter fra SUIT2013 som omfattes:

  • Tjenestekatalog, bedre informasjon om hvilke IT-tjenester som tilbys
  • Samhandling mellom lokal og sentral IT
  • Opplæring og kurs for lokal IT
  • Opplæring av sluttbruker
  • Informasjon om kurs og lynkursdager for ansatte

Oppfølging av andre tiltak

  • Tjenester for IT i forskning. Veldig mange kjenner ikke til de IT-tjenester som finnes til forskere. Må bedre informasjon og dokumentasjon av tjenester for IT i forskning. Ansvar: Seksjon for IT i forskning ved USIT sammen med stab på USIT og IT-ledernettverket
  • Lagringstjenester. Tilby 'Dropbox' funksjonalitet, skal lanseres høsten 2013, box.com. Ansvarlig: Underavdeling IT drift
  • Integrert epost, kalender og rombooking. Bedre webmail løsning. Oppfølging i eget prosjekt.
  • Programvare, for få kjenner til tilbudet vi har og hvordan de får tilgang. Ansvarlig: Underavdeling IT drift sammen med IT-ledernettverket
  • Tjenester og support på MAC. USIT tilbyr tjenester, jobbes med å få de bedre. Mange brukere klager over at de ikke får support fra lokal IT. Etter nærhetsmodellen har lokal IT ansvar. Ansvar: Underavdeling IT drift ammen med IT-ledernettverket.
  • Trådløstnett, ønsker om mer kapasitet og et åpen nett for besøkende. Ansvar: Underavdeling for IT.
  • Ny utskriftsløsning. USIT har et prosjekt, se plan. 

Oppfølging av enkeltpunkter i seksjoner på USIT

IT i utdanningen:

  • Bedre brukerstøtte ved gjennomgang av  brukerstøtte mellom IT-support på USIT  og DML og om opplæringen av IT-support er god nok.
  • Vurdere om det skal arrangeres flere Fronter kurs
  • Kommunikasjonsaktivitet (rådgivning, kurs, mm) om pedagogiske muligheter i Fronter som ofte ikke blir tatt i bruk av undervisere ved UiO
  • Kommunikasjonsaktivitet som viser til forskning om studentatferd ved forelesningsopptak, som viser til avtaler / rettigheter, samt bygger opp om pedagogisk motivasjon

WEB seksjonen:

  • Studie web sider. Stor omlegging gjort er gjort, vurdere om det trengs ytterligere aktivitet
  • Ønsker om bedre integrasjon mellom Syllabus og FS, vil sees på i det nye timeplanleggingssystemet
  • Bedre søketjeneste på UiOs nettsted
Publisert 16. juni 2013 15:13 - Sist endret 6. feb. 2023 14:10