Prosjektplan for Instrumentnett

Mandat

Lenke til mandat.

Prosjektforslag

Lenke til prosjektforslag.

Ressurser

Oppdateres når fase 1 er godkjent og plan for fase2 legges.

<Skriv om hvilke ressurser prosjektet har tilgjengelig. Dersom prosjektet bruker/tjener penger, skriv hvordan dette føres i regnskapet.

Ressursavtale mellom prosjektleder og linjeledere bør fylles ut ved bruk av ressurser utenfor seksjonen (ev. gruppa). Prosjektets ressursavtaler skal lenkes opp her. >

Leveranser

Fase 1 omfatter et løsningsforslag .

Fase 2 består av å

  • estimere ressursbehovet samt få dette godkjent
  • realisere løsningsforslaget samt å gå i produksjon med dette innen utgangen av 2015
  • dokumentere og "systemsette" løsningen

Milepæler og aktiviteter

  1. MP 1 : Når fase 1 er avsluttet og rapport er levert innen juni 2015
  2. MP 2 : Når fase 1 godkjent av IT-dir , 15 aug 2015
  3. MP 3 : Når fase 2 påbegynt og ressursavtaler godkjent 1/9-2015
  4. MP 4 : Når nettstruktur pr GW bestemt og implementert 15/9-2015
  5. MP 5 : Når test-proxy satt opp og klar for testing 15/10-15
  6. MP 6 : Når TS for RDP oppkoplinger etc satt opp og klar for testing 15/10-15
  7. MP 7 : Når proxy og TS satt opp pr instrumentnett 15/11-15
  8. MP 8 : Når selvbetjening for Proxy og godkjenningsinstans på plass 15/12-15
  9. MP 9 : Når instrumentnett er åpent for generell bruk og bestilling ved UiO, prosjektet avsluttes 31/12-15

Aktivitetene gir seg fra Milepælene, og ansvars og frister kommer når fase 2 startes opp.

Rapporteringsrutiner

Styringsgruppe bør kalles inn før utgangen av juni for å drøfte løsningsforslaget.

Rapportering skjer tertialsvis med første rapport T2, 2015. Det rapporteres til prosjekteier.

Avvikshåndtering

Vesentlige avvik rapporteres til PE umiddelbart

Mindre avvik tas i tertialrapportene.

Endringshåndtering

Endringer meldes til PE, endringsønsker ifht plan tas til etterretning og vurderes pr enkeltsak basert på kompleksitet og viktighet.

Kommunikasjon og opplæring

Prosjektet satser mot et mest mulig selvbetjeningsbasert instrumentnett, men det må være en godkjenningsinstans, samt enkel opplæring av lokal IT mtp hva som finnes, hvordan det brukes. Dette er tenkt lagt til IT-konf 2016.

Overlevering

Systemet overleveres til drifts ved prosjektavslutning, prosjektet må finne ut hvordan ansvaret for drift skal fordeles og hvem som skal godkjenne bruken av instrumentnett og hvor grensen for hva som kan bestilles som selvprovisjonert går. Dette må dokumenteres og leveres sammen med produktet.

Oppfølging av interessenter/målgrupper

IT-konf 2015 ble brukt til å supplere de opplysningene man sitter med etter flere års etterslep på denne fronten ved USIT, samt ulike utredninger om temaet.

Vi velger å ikke bruke mer tid på interessentanalyser og behovsanalyser ut over det man måtte få inn via styringsgruppen og telefonsamtaler med de som har bedt om å bli oppringt.

Risikostyring

Vesentlige endringer i risikobildet meldes umiddelbart til PE, mindre endringer rapporteres tertialsvis.

 

Av Gard
Publisert 3. juni 2015 15:13 - Sist endret 3. juni 2015 15:36